دیدار هیأت تالیف کتب‌درسی آموزش و پرورش با سرپرست پژوهشکده دانشنامه‌نگاری

دیدار هیأت تالیف کتب‌درسی آموزش و پرورش با سرپرست پژوهشکده دانشنامه‌نگاری

 

جلسه دیدار هیأت تالیف کتب درسی آموزش و پرورش با سرپرست پژوهشکده دانشنامه‌نگاری

 

در واپسین روزهای اسفندماه 97 پژوهشکده دانشنامه نگاری میزبان هیأتی از دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش بود.

در این جلسه آقایان دکتر پاکتچی (سرپرست پژوهشکده دانشنامه نگاری)، دکتر اسمعیلی (معاون پژوهشکده دانشنامه نگاری) و کامیار جولایی (کارشناس دفتر ارتباطات علمی) از پژوهشکده دانشنامه‌نگاری و همچنین دکتر دلبری (مدیر گروه قرآن و معارف اسلامی دفتر تألیف کتب درسی)، دکتر شکرانی (کارشناس متوسطه گروه قرآن و معارف اسلامی)، دکتر طباطبایی (کارشناس ابتدایی گروه قرآن و معارف اسلامی) و دکتر باغستانی (کارشناس گروه تاریخ دفتر تألیف کتب درسی) از دفتر تالیف کتب درسی حضور  داشتند.

هدف از برگزاری این این جلسه بررسی راهکارهای آشنایی مدیران، معلمان و دانش آموزان مقاطع مختلف با دانشنامه‌ها و مفهوم تفکر دانشنامه‌ای بود.

دکتر پاکتچی در ابتدای این جلسه، آموزش و پرورش را بزرگترین بدنه فرهنگی کشور توصیف کردند و معرفی دانشنامه‌ها در کتب درسی و القای تفکر دانشنامه‌ای به دانش آموزان را از اهداف بلند مدت پژوهشکده دانشنامه‌نگاری در تعامل با سازمان تالیف کتب درسی و وزارت آموزش و پرورش دانستند. دکتر اسمعیلی نیز با طرح سوالی به بررسی جایگاه کنونی دانشنامه‌ها در کتب و برنامه درسی دانش آموزان پرداختند. در ادامه دکتر جولایی به نقش دفتر ارتباطات علمی در آشناسازی اقشار مختلف جامعه، از جمله دانش‌آموزان، با دانشنامه‌ها و تفکر دانشنامه‌ای پرداخت و آشنایی نظام آموزشی با این پدیده را مسئله مهم و ضروری بیان کرد و از هیأت تالیف کتب درسی خواستار ارایه پیشنهادهای عملی برای تحقق این اهداف شد.

در ادامه هریک از اعضای هیأت تالیف کتب درسی به طرح راهکارهایی عملی در این خصوص پرداختند. از مهمترین این راهکارها و پیشنهادها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-     بررسی برنامه کتب درسی و تعیین راهکارهایی جهت گنجاندن مفاهیم مربوط به دانشنامه‌نگاری در سرفصل محتوایی کتاب‌های درسی

2-     برگزاری همایش و کارگاه برای مولفان کتب درسی، دبیران و دانش آموزان. به عناوان نمونه ارایه سخنرانی در جلسات بزم اندیشه

3-     معرفی نفش و جایگاه دانشنامه‌ها در نظام آموزشی در دوره‌های آموزش ضمن خدمت دبیران و همچنین دانشجویان تربیت معلم

4-     ارایه مقاله در نشریه‌های رشد جهت آشنایی دانش آموزان و اولیای مدرسه با دانشنامه‌ها و تفکر دانشنامه‌ای

5-     رایزنی با مسئولین ذیربط آموزش و پروش جهت استفاده از ظرفیت‌های ساعات درسی دانش آموزان نظیر "برنامه ویژه مدرسه (بوم)" به منظور آشنایی دانش آموزان با دانشنامه‌ها

 

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ۰۹:۱۸
تعداد بازدید : ۱۵۵
کد خبر : ۷۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید